Jakie są najważniejsze typy pomp Common Rail?
System Common Rail to zaawansowana technologia wtrysku paliwa stosowana w silnikach wysokoprężnych. Dzięki niej możliwe jest osiągnięcie lepszych parametrów pracy silnika, niższych emisji spalin oraz niższego zużycia paliwa. W systemie tym, w odróżnieniu od tradycyjnych układów wtryskowych, ciśnienie paliwa jest generowane przez wysokociśnieniową pompę i utrzymywane we wspólnym dla wszystkich wtryskiwaczy przewodzie (szynie). Istnieje kilka typów pomp Common Rail, które różnią się między sobą budową i zasadą działania.
Pompy CP
Pompy CP (ang. Common Rail Pump) są jednym z najbardziej popularnych typów pomp stosowanych w systemach Common Rail. Są to pompy tłoczkowe, których zadaniem jest dostarczenie odpowiedniego ciśnienia paliwa do szyny. Pompy CP występują w różnych wariantach konstrukcyjnych, takich jak CP3 czy CP4.
Pompa CP3 składa się z trzech cylindrów tłoczkowych, które pracują równocześnie, generując ciśnienie paliwa na poziomie nawet 2000 barów. Pompa CP4 to nowsza generacja — posiada cztery cylindry tłoczkowe, co pozwala na generowanie jeszcze większego ciśnienia paliwa, sięgającego nawet 2500 barów.
Pompy HP
Pompy HP (ang. High Pressure Pump) to pompy wtryskowe wysokociśnieniowe, które generują ciśnienie paliwa na poziomie od 1300 do 2000 barów. Pompy HP występują w różnych konstrukcjach, takich jak HP2, HP3 czy HP4.
Pompa HP2 to pompa tłoczkowa o prostokątnej budowie, która pozwala na osiągnięcie wysokiego ciśnienia paliwa przy niewielkim zużyciu energii. Pompa HP3 to bardziej zaawansowana konstrukcja, która posiada trzy cylindry tłoczkowe oraz dodatkowy zawór regulacyjny, który pozwala na precyzyjne sterowanie ciśnieniem paliwa. Pompa HP4 to najnowsza generacja pomp HP, która posiada cztery cylindry tłoczkowe oraz zaawansowany system sterowania, który pozwala na optymalizację pracy silnika.
Pompy radialno-tłoczkowe
Pompy radialno-tłoczkowe to kolejny typ pomp stosowany w systemach Common Rail. Są to pompy o specyficznej konstrukcji, w której tłoczki są umieszczone radialnie względem wału napędowego. W zależności od liczby tłoczków i ich rozmieszczenia, pompy radialno-tłoczkowe mogą generować różne wartości ciśnienia paliwa, sięgające nawet 3000 barów.