Jak działa pompa wtryskowa?
Pompa wtryskowa to jeden z podstawowych elementów układu paliwowego, szczególnie w silnikach wysokoprężnych stosowanych w samochodach zasilanych olejem napędowym. Jej główna funkcja to dostarczanie paliwa do cylindrów silnika pod odpowiednim ciśnieniem i optymalnym momencie.
Pompa wtryskowa składa się z kilku głównych elementów:
- Korpus pompy: stanowi zewnętrzną obudowę pompy, która chroni wnętrze przed czynnikami zewnętrznymi.
- Tłoczek: odpowiedzialny za tłoczenie paliwa do dysz wtryskiwaczy.
- Wałek: wałek napędowy pompy, który przekazuje ruch obrotowy z wału korbowego silnika.
- Zawory zwrotne: uniemożliwiają cofanie się paliwa do zbiornika podczas pracy pompy.
- Regulator ciśnienia: utrzymuje stałe ciśnienie paliwa w układzie.
- Mechanizm regulacji ilości dostarczanego paliwa: umożliwia zmianę ilości dostarczanego paliwa do silnika w zależności od obciążenia i prędkości obrotowej.
Jeśli którykolwiek z elementów działa wadliwie, to konieczna jest naprawa pomp wtryskowych.
Zasada działania pompy wtryskowej
Działanie pompy wtryskowej opiera się na tłoczeniu paliwa do dysz wtryskowych pod wysokim ciśnieniem. W trakcie pracy silnika, wałek napędowy pompy obraca się, poruszając tłoczki. Ruch tłoczków powoduje zasysanie paliwa ze zbiornika i tłoczenie go do dysz wtryskowych. Dysze te są zamontowane bezpośrednio w cylindrach silnika i spryskują paliwo pod ciśnieniem do komory spalania. Zadaniem regulatora ciśnienia jest utrzymanie odpowiedniego ciśnienia paliwa w układzie, niezależnie od warunków pracy silnika.
Rodzaje pomp wtryskowych
Pompy wtryskowe można podzielić na trzy główne rodzaje:
Pompy rozdzielaczowe: stosowane są przede wszystkim w silnikach o małej i średniej mocy. Składają się jednego tłoczka i rozdzielacza, który kieruje paliwo do odpowiedniego cylindra silnika.
Pompy sektorowe: wykorzystywane głównie w silnikach o dużej mocy. Są to pompy wielotłoczkowe, w których każdy tłoczek odpowiada za tłoczenie paliwa do jednego cylindra.
Pompy common rail: w systemie common rail paliwo jest tłoczone do wspólnego szynoprzewodu (ang. rail) pod wysokim ciśnieniem, a następnie kierowane do poszczególnych cylindrów za pomocą elektronicznie sterowanych zaworów.