Ikona emailu Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

umów termin
realizacji usługi

Na jakiej zasadzie działają turbosprężarki?

Turbosprężarki to jeden z podstawowych elementów konstrukcji nie tylko aut osobowych, ale również ciężarowych. Jest to niezwykle delikatna maszyna, której zadaniem jest doładowanie silnika spalinowego. Na czym polega ich praca? Jakie są objawy uszkodzenia turbosprężarki?


Co to jest turbosprężarka?

Turbosprężarka to rodzaj urządzenia mechanicznego w silnikach spalinowych, które napędzane jest gazem wylotowym i powoduje zwiększenie ilości powietrza dostarczanego do cylindrów w danej jednostce czasu. To z kolei powoduje zwiększenie mocy silnika. Zbudowana ona jest z dwóch części turbiny oraz sprężarki, niektórzy mówią, że z „części gorącej i zimnej”. Połączone są one wspólnym wałem, a całość konstrukcji przypomina dwa odrębne ślimaki połączone trzecim środkowym. Część gorąca to układ wylotowy silnika, a zimna to element układu dolotowego. W każdym urządzeniu dodatkowo znajduje się szereg pierścieni uszczelniających, łożysk ślizgowych i oporowych oraz kanałów olejowych.


Jak działa turbosprężarka?

Praca turbosprężarki polega na wychwytywaniu przez wirnik turbiny gazów wylotowych silnika spalinowego i wydalenie ich przez układ wydechowy. Ruch obrotowy owej śruby powoduje przekazanie oparów na wirnik sprężarki, która to spręża powietrze i wpada dalej przez dolot i filtr do kolektora dolotowego. W nowszych silnikach dodatkowo celem ochrony delikatnej konstrukcji komory spalania i pozostałych elementów układu stosowany jest intercooler, odpowiadający za schłodzenie sprężonego powietrza przed wprowadzeniem go do komory spalania. Zwiększenie ilości powietrza w komorze silnika zwiększa proces spalania, ale też redukuje emisję szkodliwych substancji do atmosfery i zmniejszenie zużycia paliwa.

Jak każde urządzenie tak samo turbosprężarki mogą ulegać awariom. Jednym z objawów szykujących się problemów może być niepokojący dźwięk towarzyszący pracy turbo przy ok. 1500 obr./min, a także nieregularne rozwijanie mocy, spadek osiągów czy przechodzenie silnika w tryb awaryjny.