Kiedy turbosprężarka wymaga regeneracji?
Turbosprężarka to urządzenie mechaniczne, które pracując, zwiększa moc silnika. Jak każdy mechaniczny element tak i turbo może ulec zużyciu, awarii, wtedy wymagać będzie naprawy czy też regeneracji. Na czym polega jego rekonstrukcja?
Objawy awarii turbosprężarki
Turbosprężarka ma zwiększać w aucie moc silnika spalinowego poprzez dostarczenie do układu odpowiedniej ilości tlenu. Dzięki turbo uzyskujemy czystsze spalanie przy jednoczesnym zmniejszeniu emisji trujących substancji i wolniejszemu zużyciu paliwa. O tym, że nie działa prawidłowo, można przekonać się, obserwując zachowanie pojazdu. Wyraźny spadek mocy, głośna praca powinny zaniepokoić i wyczulić kierowcę, podobnie jak ubytek oleju silnikowego, nagłe zwiększone spalanie paliwa. Chcąc im przeciwdziałać, należy unikać wchodzenia na wysokie obroty zaraz po odpaleniu silnika, pozostawienie przez chwilę włączonego silnika po jeździe, aby schłodzić turbosprężarkę, pilnować regularnej i czasowej wymiany oleju.
Kiedy turbosprężarka może być poddana regeneracji?
Należycie dbając o turbosprężarkę, a tak naprawdę o prawidłowe użytkowanie auta powinna ona wytrzymać około 200 tys. km. Najczęstszą usterką turbosprężarki jest rozszczelnienie wirnika, zużycie łożyska, zniszczyć wirniki, czasami zapieczeniu może ulec układ zmiennej geometrii, czy też uszkodzeniu ulegają elementy przekazania napędu przy sterowaniu elektrycznym.
Naprawa turbosprężarek rozpoczyna się w pierwszej kolejności od analizy kondycji technicznej, w jakiej się aktualnie znajduje. Dzięki regeneracji można zaoszczędzić spore ilości pieniędzy. W ramach działań rozbiera się turbo na części, dokładnie czyści i poddaje piaskowaniu, po czym każdy z elementów konstrukcyjnych dokładnie zostanie zrekonstruowany, a elementy eksploatacyjne jak uszczelki, pierścienie uszczelniające i łożyska wymienione na nowe. Niezwykle istotne jest poprawne wyważenie turbosprężarki, gdyż to będzie determinowało prawidłową pracę urządzenia.