Ikona emailu Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

umów termin
realizacji usługi

Jakie są najczęstsze usterki wtryskiwaczy układów paliwowych?

Uszkodzone wtryskiwacze w samochodach z systemem Common Rail to powszechny problem, który może prowadzić do poważnych zniszczeń silnika. Zadaniem wtryskiwaczy jest dostarczanie odpowiedniej dawki paliwa do komory spalania w silniku. Niestety są one najbardziej awaryjnym elementem układu wtryskowego i szybko się zużywają. Warto wiedzieć, jakie awarie wtryskiwaczy pojawiają się najczęściej. Pomoże to w szybkim rozpoznawaniu usterki i niezwłocznym udaniu się do specjalistów, którzy poradzą sobie z problemem. Takie postępowanie może uchronić właścicieli samochodów przed dużymi kosztami naprawy silnika. Poniżej przedstawiamy popularne usterki wtryskiwaczy.

 

  • Zablokowanie lub zatarcie trzpienia zaworka – awaria powstaje na skutek zatarcia spowodowanego sklejeniem przez niskiej jakości paliwo lub zmatowieniem wskutek niedostatecznego smarowania. Konsekwencją tej usterki jest nierówna praca, a nawet brak możliwości uruchomienia silnika.
  • Zapchanie otworków rozpylacza – w systemach Common Rail zapchanie otworków przez zanieczyszczenia stałe z paliwa słabej jakości to częsty problem. Powoduje to, że paliwo nie jest precyzyjnie podawane. Wskutek tej awarii następuje brak mocy pod obciążeniem, zwiększone spalanie i dymienie.
  • Zużycie gniazda zaworka – ten problem również powodowany jest zanieczyszczeniami stałymi w paliwie. Przyczynia się on do nieszczelności wtryskiwacza, nierównej pracy i błędnego ciśnienia w szynie Rail.
  • Pęknięcie uszczelniacza zaworka – uszczelniacze mają formę niewielkich okrągłych podkładek, dociskających wtryskiwacz do gniazda w głowicy silnika. Należy je regularnie wymieniać. Na szczęście jest to bardzo tania część, a wymiana nie jest trudna. O ich zużyciu świadczy wyczuwalny zapach spalin lub charakterystyczne syczenie i cykanie w czasie pracy silnika. Pęknięcie uszczelniacza ma bardzo poważne konsekwencje w postaci nieszczelności wtryskiwacza i braku możliwości uruchomienia silnika.
  • Zużycie stożka iglic lub zatarcie iglicy rozpylacza – do awarii dochodzi przez stosowanie zanieczyszczonego paliwa. Uszkodzenie tej niewielki części powoduje zwiększone spalanie, nierówną pracę, dymienie, a nawet przedostawanie się paliwa do oleju silnikowego.

Oprócz awarii powstających wskutek używania paliwa niskiej jakości popularnymi usterkami, które zmuszają właścicieli samochodów z silnikami Diesla do naprawy wtryskiwaczy, są uszkodzenia mechaniczne. Często ich przyczyną jest niewłaściwy montaż albo zastosowanie części niezgodnych z zaleceniami producenta. Do tego typu usterek należą uszkodzenia cewki, zapięć przelewów czy króćców zasilających.