Ikona emailu Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

umów termin
realizacji usługi

Jak wygląda regeneracja turbosprężarki w samochodach ciężarowych?

Turbosprężarki, podobnie jak inne części, mogą się zużyć przez wieloletnią eksploatację lub po prostu się zepsuć. Mniejsza dynamika wpływa na pogorszenie się komfortu jazdy. Koszty nowych turbosprężarek do samochodów ciężarowych wynoszą od kilku do kilkunastu tysięcy złotych, co często jest zwyczajnie nieopłacalne. Dlatego tak popularną usługą jest możliwość ich regeneracji. Na czym ona polega?

Rozłożenie turbosprężarki i zbadanie poszczególnych elementów 

Najczęstsze objawy wadliwych turbosprężarek to słabsza moc, większe zużycie paliwa, wzrost emisji sadzy oraz nierówna praca silnika. Przeważnie wynikają one z zanieczyszczeń oleju, nadmiernej prędkości obrotowej, uszkodzenia zaworu sterującego turbosprężarką oraz nieprawidłowego smarowania.

Pierwszym etapem jest poddanie turbosprężarki ogólnym oględzinom, które pozwalają określić jej stan techniczny i uszkodzenia mechaniczne. Właściwa regeneracja turbosprężarki polega na rozłożeniu urządzenia na części i dokładnym umyciu poszczególnych elementów za pomocą specjalnego odczynnika. Dopiero na tym etapie można znaleźć uszkodzenia, które podczas wstępnej regeneracji nie były zauważalne. Części, które nadają się do dalszego użytkowania, są piaskowane i oczyszczane. Natomiast zużyte elementy trzeba wymienić na nowe. Wymianie najczęściej podlegają rdzeń turbiny, łożyska, koła kompresji, wałek z kołem turbiny, obudowa i talerz. Pierścienie uszczelniające, pierścienie osadcze i inne uszczelnienia zawsze są wymieniane.

Sprawdzenie parametrów po złożeniu 

Serwisanci przeprowadzą także zbalansowanie układu wirującego. Polega to na wyważeniu wirnika i doważeniu całego układu wirującego w jego łożyskowaniu. Po złożeniu turbosprężarkę uruchamia się po to, żeby pracowała tak samo, jak w silniku spalinowym. Do łożysk doprowadzany jest olej silnikowy pod odpowiednim ciśnieniem, co umożliwia weryfikację szczelności. Końcowym etapem jest montaż pozostałych elementów i właściwe wyregulowanie ciśnienia doładowania w zaworze upustowym lub układzie zmiennej geometrii. Jeśli w turbosprężarce nie ma poważnych usterek, po regeneracji może być tak wydajna, jak na wczesnym etapie eksploatacji.