Ikona emailu Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

umów termin
realizacji usługi

Jak wygląda naprawa wtryskiwaczy?

Spadek mocy silnika, wzrost zużycia paliwa, charakterystyczne stukanie czy problemy z odpalaniem mogą sugerować awarię wtryskiwaczy. Występowania pierwszych objawów nie wolno lekceważyć, ponieważ z czasem cena naprawy może gwałtownie podskoczyć. Zdarza się tak, że oprócz wtryskiwaczy wymienić trzeba filtr paliwa, pompę wtryskową czy turbosprężarkę. Jak przebiega naprawa wtryskiwaczy?

Awaryjność wtryskiwaczy 

Konstrukcja wtryskiwaczy wpływa na ich żywotność, lecz przeważnie mieści się ona w granicach 200-250 tys. km. To jednak zależy od eksploatacji, czyli przede wszystkim używanego oleju napędowego oraz sposobu jazdy. We wtryskiwaczach Common Rail znalezienie nieprawidłowości jest dodatkowo utrudnione, ponieważ usterki w jednym z nich są korygowane przez pozostałe. Wynika to z regulacji wymaganych do spełnienia norm emisji szkodliwych substancji przez cały okres życia samochodu. Choć w systemach Common Rail najczęściej podlegają awariom właśnie wtryskiwacze, w większości przypadków zużywają się w  kompletach. Jedynym rozwiązaniem staje się kontrola przebiegu co około 150-200 tys. km.

Regeneracja wtryskiwaczy 

Wtryskiwacze najpierw trzeba zdemontować za pomocą specjalnych chwytaków, a następnie sprawdzić ich parametry. Następnie rozbiera się je na poszczególne elementy po to, by każdy z nich wyczyścić myjką ultradźwiękową. Dodatkowo można oczyścić zbiornik paliwa. Kolejny etap to mycie metodą wysokociśnieniową z użyciem gorącego detergentu. Wymianie poddaje się wewnętrzne uszczelnienia wtryskiwacza oraz uszkodzone lub zużyte części wtrysku. Po ponownym złożeniu wtryskiwacza i poprawnym jego zamontowaniu wykonuje się test rozpylenia, test ciśnienia otwarcia oraz test porównujący dawki wtryskowe i przelewowe. Jeśli wszystko się zgadza, przeprowadza się pomiar obwodu elektrycznego. Regulację parametrów wykonuje się na stanowisku probierczym, gdzie otrzymywane są także wynik przeprowadzonych badań.

Przegląd wybranych usterek 

Najpopularniejszą przyczyną awarii są zużyte końcówki, które rozregulowują dawkę lub doprowadzają do przecieków. Częstym problemem jest także zużyty trzpień zaworu sterującego, który zmienia ciśnienie wewnątrz wtryskiwacza. Zniszczona przez wielokrotne używanie nakrętka prowadzi do przecieków i rozregulowania układu. Wtryskiwacz może przestać odpowiednio wymierzać dawkę przez wyrobione gniazdo zaworu sterującego lub nieprawidłową szczelinę między rdzeniem zaworu a cewką elektromagnesu. Jest to jednak rzadko spotykana usterka. Dobrze przeprowadzona regeneracja może przywrócić całkowitą sprawność. Nie zawsze jednak da się przeprowadzić naprawę wtryskiwaczy. Po rozłożeniu i umyciu weryfikuje się poszczególne elementy i sprawdza je pod mikroskopem. Uszkodzenia mechaniczne lub skorodowanie eliminują możliwość odnowy.

Nie daj się nabrać na promocje 

Naprawa lub wymiana wtryskiwaczy to przeważnie czynności kosztowne, lecz nie warto na tym szukać oszczędności. Regeneracja za bardzo małą cenę powinna wzbudzić wątpliwości ze względu na niepoprawnie przeprowadzoną usługę lub wymianę części na tanie podróbki. Nie można także wymieniać całych wtryskiwaczy na modele używane. Common Rail wymaga skalibrowania, które wiąże się z nadaniem kodu. Podczas montażu wpisuje się go do programu. W ten sposób sterownik silnika otrzymuje informację, na ile czasu włączyć elektromagnes, by do cylindra była dostarczona odpowiednia dawka paliwa. Dlatego właśnie nie opłaca się montować używanych wtryskiwaczy. Silnik będzie pracował, lecz osiągane parametry nie będą zadowalające.