Jak stosuje się mikroskop w naprawie wtryskiwaczy?
Nie wolno lekceważyć nawet najmniejszych problemów z wtryskiwaczem. Im bowiem później zabierzemy się za ich rozwiązanie, tym bardziej kosztowne się to okaże. Może nawet skończyć się tak, że zmuszeni będziemy do wydania kilkunastu tysięcy złotych, ponieważ niewłaściwe działanie wtryskiwacza może spowodować uszkodzenia silnika i innych podzespołów samochodu. Dlatego powinniśmy udać się do warsztatu, kiedy tylko zauważymy, że coś jest nie tak, jak należy. Najczęstsze objawy awarii wtryskiwacza to nierówna praca silnika, rosnące spalanie, a także obecność paliwa w oleju silnikowym.
A co może być przyczyną awarii wtryskiwaczy? Zwykle jest to korzystanie z zanieczyszczonego paliwa niskiej jakości, niewłaściwy montaż części albo zastosowanie części niezgodnych z rekomendacjami producenta pojazdu. Czasem możemy jednak po prostu mieć pecha i do mechanicznego uszkodzenia dojdzie nawet wówczas, gdy naprawdę dbamy o swój samochód. Jakie natomiast są najczęstsze usterki wtryskiwaczy? Zablokowanie trzpienia zaworka, zapchanie otworków rozpylacza, zużyte gniazdo zaworka, pęknięty uszczelniacz zaworka i zużycie stożka iglic.
Jak wygląda naprawa wtryskiwaczy z użyciem mikroskopu?
Pierwszy krok w naprawie wtryskiwacza to sprawdzenie jego parametrów na stanowisku probierczym. Później następuje demontaż i dokładne czyszczenie w myjce ultradźwiękowej. Następnie przy użyciu mikroskopu przeprowadzana jest weryfikacja pod kątem uszkodzeń poszczególnych części oraz występowania opiłków. Mikroskop odgrywa tu niezwykle ważną rolę, ponieważ część uszkodzeń i zanieczyszczeń pozostaje niewidoczna gołym okiem.
Jeżeli we wtryskiwaczu występują opiłki, to w pierwszej kolejności konieczna jest naprawa pompy. Jeśli jednak opiłków nie ma, wymienione zostają uszkodzone elementy wtryskiwacza, a następnie wraca on na swoje miejsce. Potem podlega ponownemu testowaniu. Gdy to wypadnie pomyślnie, można znów bez stresu zasiąść za kierownicą swojego samochodu.