Jak przedłużyć żywotność turbosprężarki?
Można powiedzieć, że pierwsze udane użycie turbosprężarki w silnikach spalinowych zrewolucjonizowało cały rynek motoryzacyjny. Nagle okazało się, że pojazdy mimo mniejszej pojemności mogą uzyskać dodatkowe doładowanie. W końcu to właśnie urządzenie zwane turbosprężarką zwiększa sprawność oraz moc silnika poprzez wtłoczenie dodatkowego powietrza do komory spalania. Jednak ten element jest paradoksalnie bardzo czuły, skutkiem czego złe obchodzenie się z silnikiem doładowanym naraża turbosprężarkę na różnego rodzaju uszkodzenia. Co zatem możemy robić, aby jak najbardziej przedłużyć żywotność tego elementu?
Po pierwsze: materiały eksploatacyjne i inne podzespoły
Używając pojazdu wyposażonego w silnik z doładowaniem, trzeba szczególną uwagę przykładać do pewnych spraw i nawyków, w przeciwnym razie może okazać się, że wymagana będzie naprawa turbosprężarki.
Zacznijmy od regularnej wymiany oleju. Oczywiście zawsze jest to sprawa ważna, ale użytkując turbosprężarkę, jest to szczególnie istotne. Praca popularnego “turbo” to ekstremalnie trudne warunki dla oleju, który nie tylko smaruje, ale co ważne, także chłodzi turbosprężarkę. Niskiej jakości olej albo taki, który stracił już swoje właściwości, po prostu sobie z nimi nie poradzi. Istotne jest także to, aby tego oleju była odpowiednia ilość, zatem jeśli chcemy przedłużyć życie turbosprężarki, regularnie sprawdzajmy jego poziom!
Kolejna sprawa to wymiana podzespołów związanych z użytkowaniem pojazdu, czyli takich jak filtr oleju oraz powietrza. Pamiętajmy, że jedną z najczęstszych przyczyn awarii turbosprężarek jest wessanie ciała obcego. Właśnie dlatego filtry, o których wspominamy, zawsze powinny być w jak najlepszym stanie. Tym bardziej że są to relatywnie tanie rzeczy.
Po drugie: odpowiednie użytkowanie pojazdu
Teraz zajmijmy się sprawami, na które największy wpływ mamy my, czyli kierowcy. Aby wydłużyć pracę turbosprężarki, pamiętajmy o kilku zasadach. Nigdy nie wykorzystujmy pełnej mocy silnika, dopóki olej nie osiągnie temperatury roboczej. Innymi słowy, po odpaleniu pojazdu nie wciskajmy od razu gazu w podłogę ani nie wkręcajmy silnika na wysokie obroty. Nie warto także nagle dodawać maksymalnie gazu, gdy jedziemy na wysokim biegu przy niskich obrotach.
I jeszcze jedno. Po szybszej jeździe nie gaśmy od razu silnika. Pozwólmy na to, aby turbina schłodziła się przez chwilę i dopiero wtedy przekręćmy kluczyk. To tylko kilkanaście sekund, a naprawdę może pozytywnie wpłynąć na żywotność naszej turbosprężarki!