Ikona emailu Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

umów termin
realizacji usługi

Jak dbać o silnik zasilany systemem Common Rail?

Common Rail to technologia stosowana od 1997 roku w silnikach diesla, która łączy wysokie osiągi z niskim poziomem spalania paliwa i niewielkim stopniem zanieczyszczania środowiska naturalnego. Precyzyjne działanie daje bardzo dobre efekty, lecz wieloletnie użytkowanie wymaga stosowania się do pewnych zasad.

 

Olej napędowy dobrej jakości

W tradycyjnych silnikach wysokoprężnych problemem jest utrzymanie stałego ciśnienia paliwa, co powoduje głośne dźwięki. Common Rail to system, w którym wtrysk nie jest uzależniony od obrotów wału korbowego i rozmieszczenia cylindrów. Paliwo dostaje się przez pompę wysokociśnieniową do specjalnego akumulatora zasilającego w kształcie szyny, natomiast otwieranie i zamykanie wtryskiwacza odbywa się elektronicznie. Silniki tego typu są pozbawione wielu wad, które występują w tradycyjnych układach wtryskowych, lecz wymagają także odpowiedniego traktowania. Precyzja układów Common Rail sprawia, że praca może zostać zaburzona nawet przez złej jakości paliwo. Wysokie ciśnienie wtrysku, wada silnika czy małe otwory rozpylaczy prowadzą do tego, że rozkalibrowanie otworów możne nastąpić przy bardzo małym poziomie zanieczyszczenia oleju napędowego.

 

Czynności serwisowe

Podstawową czynnością serwisową jest obowiązkowa wymiana filtrów, ponieważ przedostawanie się zanieczyszczeń do listwy paliwowej może skończyć się awarią większej ilości wtrysków. Producenci przeważnie zalecają to co 40-60 tys. km. Paliwowy układ Common Rail należy przepłukiwać co około 10 lat. Obowiązkowo wykonuje się to przy wymianie szyny wtryskowej. Jeśli jednak dojdzie do zatarcia pompy, należy wymienić wszystkie przewody, zbiornik paliwa i szynę. Niewłaściwe wskazywanie poziomu paliwa może wynikać z nadmiaru opiłków na czujniku. Paliwo ma za zadanie smarować i chłodzić układ, dlatego jego poziom powinien utrzymywać się na co najmniej ¼ pojemności. Należy wystrzegać się jeżdżenia na rezerwie. Nie tylko pompa paliwa ulega awariom. Może okazać się, że problemem jest wadliwa instalacja elektryczna, która doprowadza zbyt niskie napięcie do pompy.

 

Regeneracja wtryskiwaczy

Choć wtryskiwacze w systemach Common Rail nie mają skomplikowanej budowy, to jednak mogą zniszczyć się nawet przy niewielkich zanieczyszczeniach. Ich wymiana w niektórych silnikach jest kłopotliwa i czasem bardzo droga. Można jednak sprawdzić parametry wtryskiwaczy oraz ocenić ich sprawność. Firmy zajmujące się naprawą wtryskiwaczy oferują demontaż części składowych, mycie poszczególnych elementów, weryfikację uszkodzeń, wstawianie nowych części oraz regulację parametrów wtryskiwaczy. Stosowanie się do kilku zasad opisanych w powyższym tekście zmniejszy możliwość powstawania awarii w silnikach z systemem Common Rail, których usunięcie w niektórych przypadkach wiąże się z dość dużymi wydatkami.