Ikona emailu Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

umów termin
realizacji usługi

Czym charakteryzują się wtryskiwacze jedno- i dwusprężynowe?

Są dwa główne rodzaje wtrysków. Wtrysk pośredni stosowany w większości samochodów zawiera komorę wstępną, natomiast we wtrysku bezpośrednim paliwo jest dostarczane ze zbiornika od razu do cylindra. Rozwiązanie to można spotkać przede wszystkim w nowych samochodach.

 

Wtryskiwacze jednosprężynowe

Wtryski bezpośrednie charakteryzują się pracą wtryskiwaczy z rozpylaczami otworowymi, które dzielą się na dwa rodzaje. Pierwszy z nich to wtryskiwacze jednosprężynowe zwane także standardowymi. Składają się z:

  • obsady mocującej,
  • podkładki do regulacji,
  • nakrętki,
  • sworznia,
  • sprężyny,
  • koła ustalającego.

Sprężyna znajdująca się w korpusie naciska na igłę rozpylacza za pomocą czopa. Jej naciąg wpływa na ciśnienie odpowiadające za otwieranie wtryskiwacza. Paliwo pod odpowiednim ciśnieniem przenosi się do otworu dopływowego. Wtrysk sprawia, że igła rozpylacza się unosi, a paliwo dostaje się przez otwory znajdujące się w jej końcówce do komory spalana. Wtrysk następuje więc wtedy, gdy ciśnienie paliwa pokona siłę sprężyny. Gdy ciśnienie spada, sprężyna naciska na igłę rozpylacza i wtrysk zostaje odcięty. We współczesnych wtryskiwaczach ciśnienie reguluje się za pomocą podkładek.

 

Wtryskiwacze dwusprężynowe

Są one swego rodzaju rozbudowaną wersją modeli standardowych. Mają dwie sprężyny znajdujące się jedna za drugą. Pierwsza z nich w momencie wtrysku naciska na igłę i wywołuje ciśnienie powodujące otwarcie wtryskiwacza. Następuje skok, który wprowadza niewielką ilość paliwa do komory spalania. Gdy dojdzie do większego skoku, na igłę zaczyna oddziaływać druga sprężyna. W ten sposób wykonuje ona pełny skok, co powoduje wtryśnięcie głównej dawki paliwa do komory spalania. Sprężyna słabsza decyduje więc o skoku wstępnym i sprężynie mocniejszej. Sprężyna słabsza jest podtrzymywana przez tulejkę oporową wyznaczającą skok igły podobne jak to dzieje się w przypadku przekładki we wtryskiwaczach jednosprężynowych. Wtryskiwacze dwusprężynowe stosuje się ze względu na zmniejszenie hałasu w silnikach z wtryskiem bezpośrednim, który generuje się szczególnie na biegu jałowym. W tym rodzaju wtryskiwaczy używane są rozpylacze wielkości „P” z igłą bez czopa. Płaszczyzna oporowa znajduje się w płaszczyźnie przekładki wtryskiwacza. Wtryskiwacze dwusprężynowe stosuje się także w silnikach z wtryskiem pośrednim, z komorą wirową lub wstępną.

Więcej opcji

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności.
Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej.
Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.